Inteligenta emotionala

November 7th, 2010 · by admin · inteligenta emotionala

Ce este inteligenta emotionala

Unul dintre episoadele cele mai impresionante prin care este ilustrat felul cum emotiile unei persoane influenteaza pe cei din jur este relatat de Daniel Goleman in cartea sa “Inteligenta emotionala”, citez:

“La inceputul razboiului din Vietnam, un pluton american a trebuit sa se refugieze intr-o plantatie de orez in toiul unui schimb de focuri cu vietnamezii.Dintr-odata au inceput sa se indrepte spre ei sase calugari. Perfect calmi si linistiti, calugarii au intrat exact in zona de lupta.

“Nu s-au uitat nici in stanga, nici in dreapta. Au luat-o prin mijloc” isi aminteste David Busch, unul dintre soldatii americani. “A fost de-a dreptul ciudat, pentru ca nimeni nu i-a impuscat. Si dupa ce au trecut, mi-am pierdut orice chef de lupta. Nu mai vroiam s-o fac, sau cel putin nu in ziua aceea. Si probabil ca acelasi lucru au simtit cu totii, pentru ca toata lumea a renuntat. “

Constientizarea faptului ca emotiile sunt contagioase are o importanta extraordinara in relatiile interpersonale si este primul pas in invatarea gestionarii lor. Din aceasta perspectiva, nu trebuie subestimata importanta pe care familia de origine o are asupra dezvoltarii a ceea ce Goleman numeste inteligenta emotionala.

Definitia cea mai simpla a inteligentei emotionale este abilitatea unui individ de a-si identifica si gestiona propriile emotii in incercarea de a reusi in viata profesionala cat si privata.

Componentele inteligentei emotionale

Vorbind despre componentele inteligentei emotionale, Daniel Goleman distinge cinci capacitati definitorii:

1. Capacitatea de a identifica si monitoriza propriile stari emotionale , precum si de a intelege legaturile dintre emotii, ganduri si actiune- acesta fiind primul pas in obtinerea controlului asupra emoiilor.


2. Managementul starilor emotionale- controlul asupra lor sau abilitatea de a calma emotiile negative (manie, resentiment, indignare, furie, irascibilitate, tristete, suparare, disperare, nervozitate, anxietate) si de a inlocui emotiile indezirabile cu altele acceptabile- aceasta confera persoanei capacitatea de a se reechilibra mai usor si de a face fata situatiilor dificile ale vietii.


3. Abilitatea de a canaliza starile emotionale spre implinirea unui scop anume/reusita in viata (motivatia interioara)- presupune si autocontrolul emotional pentru amanarea recompensei.


4. Capacitatea de a empatiza, de a arata sensibilitate fata de sentimentele altora si de a influenta emotiile semenilor.


5. Capacitatea de a se implica in relatii interpersonale satisfacatoare, de a gestiona emotiile proprii cat si pe ale celuilalt si de a se implica in actiuni care favorizeaza schimbul de emotii pozitive.

Un nivel de inteligenta emotionala ridicat confera persoanei o doza de optimism , stapanire de sine, capacitate de a empatiza cu celalalt, de a fi asertiv, aptitudini sociale (cpacitatea de a colabora si coopera cu membrii unei echipe, managementul conflictului, comunicare, influenta sociala) precum si un echilibru dinamic permanent in relatia de cuplu.

Tehnicile de crestere a nivelului inteligentei emotionale sunt in stransa legatura cu competentele descrise de Goleman si urmeaza traseul celor cinci nivele:

1. Primul nivel este acela al evaluarii acuratetei cu care o persoana stie sa identifice emotiile si felul cum acestea se manifesta atat la propria persoana, cat si la cei din jur. Se are in vedere capacitatea de introspectie si auto-observare cat si de observare a altora.


2. Constientizarea legaturii dintre starea emotionala a unei persoane si gandurile generate de acea stare, a faptului ca dispozitia emotionala determina felul sau mai bine zis “ochelarii” cu care o persoana priveste lucrurile care i se intampla. Emotiile pozitive duc la instalarea unei dispozitii emotionale pozitive si la o gandire optimista, inclusiv la generarea unei perspective mai largi asupra vietii si la formularea mai multor solutii de rezolvare a unei probleme, respectiv emotiile negativ duc la instalarea unei vederi pesimiste asupra prezentului si viitorului si in finla poate chiar la instalarea depresiei.


3. Reglarea emotiilor –presupune in primul rand trairea lor autentica (asa cum simtim si nu asa cum am fost invatati sa gandim) si constientizarea senzatiilor corporale asociate acestora (senzatia de sufocare, cresterea ritmului cardiac, inrosirea fetei, senzatie de gol in stomac etc) urmata de asumarea responsabilitatii acestor trairi, deschiderea spre acceptarea emotiilor placute si neplacute, precum si a realitatii situatiei in care te afli in prezent pentru a nu fi influentat de ceea ce ai simtit in situatii asemanatoare din trecut.


4. Dezvoltarea capacitatii de empatie. Exista indivizi care sunt nativ empatici fara a fi depus vreodata vreun efort in sensul acesta, ii recunoastem in acele persoane a caror privire si cuvinte par ca ne merg la suflet punand balsam pe rana atunci cand le impartasim ceva. De obicei acestea au beneficiat in copilarie de proximitatea unor persoane la fel de empatice de la care au invatat comportamentul empatic prin imitatie. Din nefericire, nu toata lumea a avut parte de asemenea experiente benefice in copilarie si altii nu stiu cum sa empatizeze cu cei din jur. Acest neajuns poate fi insa corectat prin exercitii de stimulare si crestere a capacitatii empatice. Empatia se poate manifesta atat la nivel cognitiv (parafrazarea pe un ton neutru, necritic a ceea ce spune interlocutorul pentru a vedea daca am inteles ceea ce gandeste), cat si la nivel afectiv (presupune intelegerea simtirilor celuilalt pe baza a ceea ce afirma.)


5. Cresterea nivelului de adaptabilitate sociala, conditie esentiala a succesului in plan personal si profesional: dezvoltarea abilitatilor de comunicare prin tehnica jocului de rol; invatarea comportamentului asertiv; tehnici de stapanire a stresului (metode de relaxare, valoarea exercitilor fizice si a imaginatiei bine calauzite); rezolvarea corecta a conflictelor in grup prin modelul “win-win” (toata lumea castiga) prin negocierea unui compromis.

Leave a Reply